Fars-Türk

Monday, August 08, 2005




ايلات ترك در شهرستان سپيدان

شهرستان سپيدان
موقعيت اجتماعي شهرستان كازرون اين شهرستان از شمال و شمال شرقي به ممسني و از شمال شرقي و مشرق به شيراز و از جنوب و جنوب غربي به شهرستان برازجان (استان بوشهر) و از جنوب شرقي به شهرستان فيروزآباد محدود مي باشد.

دين مردم اين شهرستان بطور كلي اسلام بوده و از قديم الايام مذهب شيعه را برگزيده اند از لحاظ گويشي زبان رايج فارسي با گويش محلي كازروني بوده و بدليل سكونت اقوام مختلف در مناطق روستائي و عشايري به زبانهاي تركي و لري و عربي هم سخن مي گويند

عشاير كوچ رو
شهرستان سپيدان يكي از شهرستانهاي استان فارس مي باشد كه در شمال غربي اين استان قرار دارد. شهرستان سپيدان بويژه بخش مركزي بواسطه داشتن مراتع خوب و غني همه ساله پذيراي گروهي از عشاير كوچ كننده مي باشدكه از اواسط ارديبهشت ماه هر سال وارد مناطق اين شهرستان شده و با توجه به وضعيت مراتع و اوضاع جوي حدوداً تا اواسط شهريور يا مهرماه در محل مستقر و پس از آن به مناطق قشلاقي خود در شهرستانهاي : ممسني ، كازرون ، فيروزآباد باز مي گردند.

اين عشاير طوايفي از دو ايل مهم جنوب كشور ايلات قشقائي و ممسني مي باشند.

ايل قشقايي به زبان تركي تكلم مي نمايند از طوايف : دره شوري، كشكولي(بزرگ و كوچك) شش بلوكي ، فارسيمدان ، عمله تشكيل شده است.

ايل ممسني : از نژاد لر مي باشند و از طوايف : بكش (اين طائفه ترك تبار استּ وبلاگ فارس-تورك)، جاويد ، دشمن زياري و رستم تشكيل گرديده است.

هر دو ايل پيرو دين مبين اسلام و داراي مذهب جعفري هستند، شغل اصلي آنها دامداري و از علوفه مراتع جهت تعليف دامهاي خود استفاده مي نمايند.


Home [Powered by Blogger]